Changmai Noord Thailand

25 januari 2016 - Chang Mai Gate Hotel, Thailand

23 Januari,
Vanmorgen maar eens rustig uitgeslapen en de dag rustig begonnen met een ontbijtje.
Beetje luieren en lezen.
Vanmiddag richting centrum gewandeld en een terrasje gepikt. We herkennen enkele plekjes van de vorige keer dat we hier waren (2009).
Lekker gaan eten langs de rivier en daar zagen we telkens riviercruise bootjes langs varen.
Dus we gaan een cruise maken ( dachten we). Vrij simpel allemaal maar heerlijk in het windje over het water dobberen is ook lekker.
Nog een stop gemaakt langs de rivier bij een leuk restaurantje waar allerlei beesten rondliepen en kruidentuinen waren waar je volgens hun altijd gezond bij bleef. en we kregen vers fruit aangeboden en en drankje. En toen weer terug stroomopwaarts.
In de avond naar de Anusarn market street gegaan. Een en al shops en eethuisjes , je weet niet wat je ziet. Heel gezellig en er lopen honderden mensen rond.
Het moeilijkste is gewoon het juiste restaurant er uit te pikken want alles ziet er lekker uit.
Op de markt lopen ook de " ladyboys " rond die reclame maken voor hun cabaretavond. Ze zijn helemaal opgetooid en bij velen zou je echt zweren dat het vrouwen zijn.
Dus wij om 9.30 uur naar het cabaret uit nieuwsgierigheid.
Je weet niet wat je ziet, een show van echt Topcabaret gemengd met een stuk humor.
Het was ook geen tent waar je afgezet werd maar netjes behandeld werd tegen redelijke prijzen.
We hebben onze ogen uitgekeken en ons ook rotgelachen.
Om 12 uur naar bed en morgen weer vroeg op.
24 Januari.
Na het ontbijt werden we om 8.30 uur opgehaald voor een halfdaagse biketour naar het noorden van Changmai.
Samen met nog een Hollands stel ( moeder en zoon) hebben we een mooie Tour gemaakt en diverse stops gemaakt bij tempels,een voormalige Leprakolonie, rijstvelden, opgravingen en natuurlijk een restaurantje waar ons een maaltijd werd aangeboden.
Was een toffe Tour maar wel aan het eind bloedheet en bloedheet en ondanks de superfietsen:zadelpijn.
S'middags ff een dutje gedaan en zijn we in de avond naar de "sundaymarket" gegaan
Ongelooflijk wat een drukte. Kilometers straten bomvol met stands en eettentjes.
Ff schuilen voor een flinke hoosbui die overtrok. Toevallig kwamen we het stel van het fietsen weer tegen en zijn we samen door de mensenmassa gewandeld. Lekker bakkie gedronken en aan een kraampje een Padthai gegeten.
Afscheid genomen van de fietsmaatjes die morgen naar Laos vertrekken.
Op weg naar huis nog een heerlijke Crêpe met banaan en Nutella gegeten mmmmm.

24 Januari.
Vanmorgen weer vroeg uit de veren , ontbijtje en we worden om 8.30 uur opgehaald voor de Thaise Kookcursus.
Tijdens het ontbijt merkten we al de het wat fris aanvoelde. Nou fris !!!!!
Een temperatuurval van 34 graden gisteren naar 15 graden vandaag.
Barstens koud dus.
Bij de Cooking School aangekomen bleek het ook redelijk druk te zijn. Allerlei nationaliteiten wilden het koken onder de knie krijgen.
Eerst gaan we naar de locale markt om groenten en kruiden in te kopen.(met paraplu's)
Marja niet mokken maar wokken.
Kruiden worden ook bij de school gekweekt.
De kruiden die zo van de plant of struik worden afgehaald smaken heel sterk en het is een heel verschil met de kruiden die bij ons in potjes zitten.
We gaan beginnen met een Padthai te maken. Dat houdt dus in dat je ook werkelijk alles voorbereid en snijdt.
Dan gaat alles gefaseerd in de wok. Ongelooflijk hoe kort dat alles gebakken wordt en hou puur alles smaakt. (Wij laten alles thuis te lang pruttelen).
Het was ook heerlijk om je handen te warmen aan de gasvlam...... Go wat hadden we het koud..
Heerlijk hebben we onze Padthai gegeten en daarna gingen we voorbereidingen treffen voor de Panang Curry.
Alle kruiden worden gestampt in een grote vijzel waar je wel ff mee bezig bent.
Nu eerst ff een "Diep fried Banana" maken. Stukjes banaan door een zelfgemaakt papje halen en wokken. Heerlijk.
Daarna afwerken van onze Panang Curry. Deze wordt weer afgewerkt met stukjes kipfilet en diverse kruiden en Cocosmelk.
Toen we ook weer onze eigen portie gegeten hadden zaten we toch wel behoorlijk vol.
Toch gingen we daarna nog ff "Springrolletjes" maken en ook deze waren heerlijk.
Zo zijn we toch tot 2 uur in de middag bezig geweest.
We hebben er van genoten en zijn verkleumd van de kou naar ons hotel gebracht waar we de rest van de middag hebben geprobeerd om weer op temperatuur te komen.
Gelukkig weten we dat we over 2 dagen hier weggaan en dan vliegen we naar Kohlanta waar het elke dag 34 graden is.

1. Dieter:
    Hey tortelduifjes,

Zo te zien weer lekker erop uitgetrokken, ga er vanuit dat jullie thuis vaker proberen thais eten te koken.
    Alleen natuurlijk een beetje balen dat het ineens zo koud was.
    Wederom prachtige foto's.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag en foto's.
  2. Niek de Hoog:
    25 januari 2016
    Prachtig weer wat jullie daar allemaal doen. Hmmm eten kopen bij 15 graden is inderdaad wat frisjes, maar nog genoeg dagen om op temperatuur te komen!!!!
  3. Jose:
    25 januari 2016
    Ha, leuk he chang mai. Hier heb ik op market voor het eerst kennis gemaakt met pussy pingpong. Inderdaad je weet niet wat je ziet en natuurlijk lachen. Geniet ervan
  4. Inge Stigter:
    25 januari 2016
    wij zijn toen ook in chiang mai naar dat cabaret geweest(2005) was inderdaad geweldig en onwijs proffesioneel.Ook daar gefietst terwijl het met bakken de hele dag uit de lucht kwam. Gaan daar ook zeker nog een keertje terug.
  5. Arikus en Hanny:
    25 januari 2016
    Nou, das apart. Wij vandaag een boottocht, kou en regen. Dus even een minder moment. Blijven hopen dat het goed gaat komen. Maar het is ondanks alles toch een genot om in Azië te zijn. Jullie hebben ook leuke dingen gedaan lezen we. Gewoon lekker blijven genieten, en als morgen het zonneke weer schijnt, krijgen wij vast ook wat van jullie. Groettiessss
  6. William:
    25 januari 2016
    Hoi je kunt niet alles hebben temperatuur te warm en dan weer te koud. Gelukkig hebben jullie je aan het eten kunnen warmen. Groet Zus en William
  7. Lienke:
    Masterchef Chang Mai!
    Op naar de warmte. In het oosten van de VS zijn er sneeuwstormen, dus het dan valt 15 graden nog mee, moet je maar denken!
  8. Trudy:
    26 januari 2016
    Weer een leuk verhaal .straks zit je weer in de warmte .veel plezier